×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 25 April , 2024
تسویه اوراق دولتی حتی ازمحل تنخواه بانک مرکزی/حداکثر تنخواه دولت در بودجه، چند هزارمیلیارد تومان است؟

اخبار اقتصادی

تنخواه بانک مرکزی ،بر اساس مصوبه بودجه جدید هیئت دولت، خزانه‌‌داری کل کشور مجاز است با رعایت ماده (۲۴) قانون محاسبات عمومی کشور و تبصره آن در صورت عدم دریافت تخصیص تا موعد مقرر نسبت به تأمین و پرداخت مبالغ مربوط در قالب تنخواه گردان اقدام کند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری اقتصاد کلان ، دولت به پیشنهاد معاونت حقوقی رئیس جمهور، مواد (۳۸) و (۴۲) ضوابط اجرایی قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور به ترتیب موضوع بازپرداخت اصل و فرع اوراق مالی اسلامی منتشر شده و تأمین کسری احتمالی اعتبارات مربوط به حق عضویت در سازمان‌ها و مجامع بین‌المللی و تسهیلات دریافتی از نهادها و مؤسسات پولی– مالی خارجی را اصلاح کرد.

بر این اساس، بازپرداخت اصل و فرع اوراق مالی اسلامی منتشر شده از جمله اسناد خزانه اسلامی، اوراق مشارکت و صکوک اسلامی در اولویت تخصیص و پرداخت می‌‌باشد و خزانه‌‌داری کل کشور مجاز است با رعایت ماده (۲۴) قانون محاسبات عمومی کشور و تبصره آن در صورت عدم دریافت تخصیص تا موعد مقرر (اعلامی توسط خزانه‌داری کل کشور) نسبت به تأمین و پرداخت مبالغ مربوط در قالب تنخواه گردان اقدام و در مراحل بعدی تخصیص تسویه گردد.

همچنین دولت به سازمان برنامه و بودجه کشور اجازه داد کسری احتمالی اعتبارات ردیف‌های مربوط به حق عضویت سازمان‌ها و مجامع بین‌المللی و نیز تسهیلات دریافتی دستگاه‌‌های اجرایی از نهادها و مؤسسات پولی- مالی خارجی را با رعایت قوانین ومقررات مربوط و در سقف بودجه کل کشور تأمین نماید.

گفتنی است، در محاسبه تنخواه  گردان بانک مرکزی و مجوز دولت برای استفاده از این موضوع، حداکثر مجوز برداشت ۳ درصد بودجه عمومی یعنی منابع اختصاصی به علاوه منابع عمومی که جمعشان در قانون بودجه  سال ۱۴۰۰ میباشد، داده شده است. بر این اساس با احتساب حدود ۱۳۷۳۰۰۰ میلیارد تومان به عنوان بودجه عمومی، میزان تنخواه در اختیار دولت حدود ۴۱ هزار میلیارد تومان میباشد که در پایان سال بایستی تسویه شود.

لازم به ذکر است، اخیرا از سوی بانک مرکزی اعلام شد در پایان اردیبهشت ماه پایه پولی نسبت به پایان سال ۱۳۹۹ حدود ۶ درصد رشد کرده و به ۴۷۵ هزار میلیارد تومان رسیده که این موضوع آثار تورمی درون زای قابل توجه در آینده نزدیک خواهد داشت . همتی رئیس کل پیشین بانک مرکزی چندی قبل گفته بود برای پرداخت حقوق کارمندان دولت در دو ماه ابتدای سال از تنخواه بانک مرکزی استفاده شده است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.