×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 29 March , 2024
قزل اوزن / قلب تپنده طارم از تپش افتاده است

اجتماعی

اقتصاد کلان /زنجان این روزها تصاویر رودخانه خشک شده قزل اوزن دل هر انسانی را به درد می‌آورد.

رودخانه قزل اوزن یکی از طویل‌ترین و زیباترین رودخانه‌های ایران است که از ارتفاعات کردستان سرچشمه گرفته و از بخش جنوب‌غربی وارد خاک استان زنجان می‌شود که در آخرین مسیر خود قبل از خروج از محدوده استان زنجان، مسیر ۷۰ کیلومتری را از داخل شهرستان طارم طی می‌کند.

این رودخانه در زمانی که آسمان هنوز سخاوت خود را از زمین قطع نکرده بود، یکی از پرآب‌ترین رودخانه‌های استان و پناه شالیزارها و باغ‌های بزرگ‌ترین باغ زیتون کشور بود اما چند سالی است که به واسطه خشکسالی، احداث چند سد مختلف بر روی آن، استفاده غیرمجاز و بی‌رویه کشاورزان از آب این رودخانه و مدیریت نشدن اصولی آب در حوضه‌های آب‌ریز، نفس‌هایش به شماره افتاده است.

رودخانه پرانرژی دیروز و خسته امروز به دلیل داشتن موقعیت ویژه جغرافیایی و قرار گرفتن در مسیر مناطق پربارش و مهم‌تر از همه هم‌جواری با ارتفاعات برف‌گیر از سرچشمه تا انتها یکی از پر آب‌ترین رودخانه‌های ایران در فصل زمستان است که متاسفانه بنا به دلایلی این رودخانه چند سالی است در فصل تابستان حال و روز خوشی ندارد.

در شهرستان طارم به دلیل نبود زیرساخت‌های لازم برای ذخیره نزولات آسمانی به رغم بارش‌های نسبتاً مطلوب و جریان خروشان شاهرگ حیاتی آن در زمستان شاهد بی‌آبی و خشکی رودخانه قزل‌اوزن در تابستان هستیم که همین موضوع سبب شده این روزها کورسوی امید در دل کشاورزان خسته از حاشیه‌های بازار طارم به خاموشی گراید.

مرگ تدریجی کشاورزی در قطب تولید زیتون کشور، تنها پایان‌ ماجرای بی‌آبی قزل اوزن نیست، بلکه این موضوع تراژدی مرگ خاموش حیات وابسته به این رودخانه زیبا را نیز رقم زده؛ رودخانه‌ای که زمانی انواع مختلف ماهی و آبزیان نام داشت و در کنار آن همه فصول پرندگان مهاجر زیبایی بر فراز آن آوازخوانی می‌کردند، حالا سکوت مرگباری حاشیه آن را فرا گرفته است.

این رودخانه پرجنب و جوش به علت وجود ماهیان توانسته پرندگان ماهی‌خوار زیادی را به سمت خود جلب و جذب کند، جست و خیز پرنده‌ها زیبایی‌های رودخانه قزل‌اوزن و طبیعت اطراف آن را دوچندان کرده است. پرندگانی چون اردک، غاز، لک‌لک، باکلان، چنگر، آبچیلک، اگرت و خوتکا نیز در طبیعت این شهرستان به پرواز درآمده و از منابع آبی آن تغذیه می‌کنند.

قزل‌اوزن ۱۰ گونه ماهی از دو خانواده را در دل خود جای داده است که ۹ گونه آن کپور بوده و گونه دیگر نیز سگ‌ماهیان هستند. کپورماهیان این رودخانه پرآب و خروشان، از هفت جنس بوده و بیشترین فراوانی را به خود اختصاص داده‌اند و ماهیان موجود در آن از جمله سیم، اسبله، سس، زرده‌پر و گربه‌ماهی، توانسته پرندگان زیبایی چون لک‌لک، حواصیل و بوتیمار را به منظور تغذیه به سمت ‌رودخانه قزل‌اوزن بکشاند.

هر چند طی روزهای اخیر آب سد آیدوغموش به قزل‌اوزن خواهد رسید اما این روزها سکوت مرگبار و لب‌های خشکیده قزل‌اوزن زیبا دل هر انسانی را با درد همراه می‌کند که در صورت ادامه این سکوت مرگبار، اکوسیستم این رودخانه تعادل خود را از دست داده و محیط زیست بار دیگر سوگوار خواهد شد. این روزها گلوی خشک قزل‌اوزن بیش از هر زمانی طلب کمک دارد، پس ای که دستت می‌رسد کاری بکن …

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.