×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Saturday, 20 April , 2024
از جولان «دلالان» تا زنگ خطر خروج گندم از کشور- خراسان جنوبی

اجتماعی

هر چند خشکسالی‌های پیاپی امان مردم این استان کویری را بریده اما کشاورز دستان پینه بسته‌اش را به سوی آسمان بلند کرده و شکر خدا می‌گوید چراکه دانه دانه گندم حاصل ذره ذره عشق اوست. اینک حاصل دسترنج یک ساله‌اش به ثمر نشسته اما با وجود کم‌آبی، کاهش بارش‌ها و خرید تضمینی با قیمت اعلام‌شده گویا روزگار بر وفق مراد گندمکاران نیست!

خبرگزاری اقتصاد کلان – خراسان‌جنوبی؛ زمین پیراهن طلایی از جنس گندم بر تن کرده و رقص باد در میان دشت طلایی آنقدر زیباست که آرامشش تمام وجودت را فرا می‌گیرد. چشم در چشم گندمزار که می‌شوی ذهنت خالی می‌شود از کلمات برای بیان آن همه شکوه و زیبایی. شاهکار آفریدگار هستی را  زمانی می‌توان به زیبایی مشاهده کرد  که زمین‌های سرسبز به دشتی طلایی از خوشه‌های گندم تبدیل می‌شوند.

خوشه‌های زرین آنقدر باصلابت قد کشیده‌اند که چشم و دلت سیر نمی‌شود از دیدنشان. از باران و باد گذر کرده و حالا خورشید داغ‌تر از همیشه بر فراز گندمزار نظاره‌گر دلبری خوشه‌های طلایی است. دیدن این لحظه آنقدر زیباست که تمام آن یک سال سختی و سرما را می‌شود از یادبرد و لبخند زد. بعد از گذر از سختی‌ها اکنون زمان وداع کشاورز است با گندم‌های زرین و پایان دست نوازشگر او بر سرش.

هر چند خشکسالی‌های پیاپی امان مردم این استان کویری را بریده اما دستان پینه بسته‌اش را به سوی آسمان بلند کرده و شکر خدا می‌گوید چراکه دانه دانه گندم حاصل ذره ذره عشق اوست. اینک حاصل دسترنج یک ساله‌اش  به ثمر نشسته اما با وجود کم‌آبی، کاهش بارش‌ها و خرید تضمینی با قیمت اعلام‌شده گویا روزگار بر وفق مراد گندمکاران نیست!

گندمزارهای آتشین خراسان‌جنوبی این روزها آوای زندگی سر داده‌اند و به‌رغم هوای گرم و در برخی روزهای آتشین و سوزان، کار برداشت با عشق و علاقه انجام می‌شود و خوشه‌های طلایی در دستان زحمتکش و پینه بسته کشاورزان خودنمایی می‌کند.

کام گندم‌کاران تلخ است

رضایی یکی از کشاورزان خراسان‌جنوبی با اشاره به شرایط آب و هوایی، خشکسالی، گرمای هوای و کاهش محصول گندم، گفت: در مزرعه‌ای که سال گذشته ۲ تن محصول برداشت می‌کردیم امسال به یک تن رسیده است.

این کشاورز با گلایه نسبت به قیمت پایین خرید تضمینی گندم، گفت: با هزینه‌های کود، بذر، آب و برق، ماشین‌آلات و غیره متأسفانه قیمت تضمینی خرید دولت ۵ هزار تومان تعیین شده که قیمت پایین خرید دولت کام ما را تلخ کرده و ذوقی برای کشت گندم باقی نمی‌ماند.

دولت به شکل‌های مختلف از کشاورز پول می‌گیرد ارزش افزوده، مالیات مستقیم، جریمه، بیمه و غیره اما وقتی گندم را می‌خواهد بخرد  آن را با قیمت پایین می‌خرد

وی اضافه کرد: دولت به شکل‌های مختلف از کشاورز پول می‌گیرد ارزش افزوده، مالیات مستقیم، جریمه، بیمه و غیره هزینه‌های زیادی بر کشاورز تحمیل می‌کند اما وقتی گندم را می‌خواهد بخرد آن را با قیمت پایین می‌خرد و پول آن را هم دیر پرداخت می‌کند.

قیمت خرید تضمینی به صرفه نیست

یکی دیگر از کشاورزان خراسان‌جنوبی بیان داشت: هزینه کشت گندم امسال ما نسبت به سالیان گذشته قابل مقایسه نیست و چندین برابر شده و این در حالی است که قیمت کارشناسی دولت ۴ هزار تومان و منت بر سر کشاورز گذاشته شده و یک هزار تومان نیز در صورت تحویل به موقع تشویقی قرار داده است.

وی با گلایه از اینکه این قیمت به هیچ وجه به صرفه نیست و جوابگوی هزینه‌های ما نیست، عنوان کرد: اگر شرایط بر این اساس پیش برود، کشاورز انگیزه کافی برای کشت گندم در سال آینده ندارد و یا اینکه به دلیل فشارهای اقتصادی مجبور به فروش گندم با قیمت بالاتر به واسطه‌های می‌شوند و از کشور خارج می‌شود.

با این قیمت تعیین شده و افزایش سرسام‌آور و نجومی قیمت کود، سم، بذر و غیره نه تنها سودی عایدمان نمی‌شود بلکه بدهکار هم خواهیم شد

رمضانی خطاب به متولیان امر، بیان داشت: چرا متناسب با تورم و گرانی قیمت کارشناسی منطقی خرید گندم را اعلام نکرده‌اید و این قیمت بر چه اساسی تعیین شده است، با این قیمت تعیین شده و افزایش سرسام‌آور و نجومی قیمت کود، سم، بذر و غیره نه تنها سودی عایدمان نمی‌شود بلکه بدهکار هم خواهیم شد.

چرا مسئولان به داد کشاورزان نمی‌رسند؟

یکی دیگر از کشاورزان خراسان‌جنوبی گفت: کشاورز امروز برای جهش تولید و کاشت گندم نیاز به بذر و کود کشاورزی دارد اما نمی‌دانم چرا مسئولان به داد کشاورزان نمی‌رسند، مگر قرار نبوده در حوزه تولید گندم خودکفا باشیم؟

حال و روز این روزهای کشاورزی در استان خراسان‌جنوبی خوب نیست، کم‌بارشی‌ها، قیمت‌های نجومی نهاده‌های کشاورزی و خوراک دام و پایین بودن نرخ تضمینی خرید گندم که هر کیلویی ۵ هزار تومان اعلام شده باعث شده تا کشاورزان داغ چیدن خوشه‌های طلایی گندم از گندم‌زارهایشان را بر دل خود بگذارند و از سر اجبار مزارع سرسبز گندم خود را به دامداران و یا دلالان بفروشند زیرا با این قیمت اعلام شده آنان حتی در هزینه‌های کشت هم می‌مانند و متضرر می‌شوند.

«غلامرضا قوسی» رئیس سازمان جهادکشاورزی خراسان‌جنوبی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بیرجند، اظهار داشت: امسال مجموع سطح زیر کشت گندم در استان ۲۳ هزار و ۷۶۳ هکتار است که ۱۸ هزار و ۶۵ هکتار به کشت آبی و ۵ هزار و ۶۹۸ هکتار به کشت دیم اختصاص یافته است.

پیش‌بینی برداشت ۴۳ هزار تن گندم/ کاهش ۳۰ درصدی برداشت

وی افزود: بیشترین سطح زیر کشت گندم در استان مربوط به شهرستان قاین با ۳ هزار و ۲۳۵ هکتار و کمترین سطح زیر کشت مربوط به شهر بیرجند با ۲۵۰ هکتار است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی خراسان‌جنوبی با اشاره به برداشت گندم در استان، بیان داشت: امسال برداشت گندم در استان با توجه به گرمای زودرس هوا و کاهش نزولات جوی از ابتدای اردیبهشت‌ماه آغاز شده و تا اواسط مردادماه ادامه دارد.

پیش‌بینی می‌شود برداشت محصول به‌دلیل کاهش بارندگی، افزایش شوری خاک، حمله آفات و بیماری‌ها و افزایش خسارت سرما بیش از ۳۰ درصد کاهش یابد

قوسی از کاهش برداشت محصول گندم در استان خبر داد و توضیح داد: گرچه سطح زیرکشت گندم در استان نسبت به سال قبل کاهش نیافته اما پیش‌بینی می‌شود که برداشت محصول به‌دلیل کاهش بارندگی، افزایش شوری خاک، حمله آفات و بیماری‌ها و افزایش خسارت سرما بیش از ۳۰ درصد کاهش یابد.

وی با یادآوری اینکه سال زراعی گذشته ۶۵ هزار تن گندم از مزارع آبی و دیم استان برداشت شد، اضافه کرد: امسال به‌دلیل بارش‌های کم، برداشتی از مزارع دیم نداشتیم و پیش‌بینی ما برای برداشت از مزارع آبی ۴۳هزار تن است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی خراسان‌جنوبی از کاهش ۳۰ درصدی برداشت محصول جو در استان خبر داد و گفت: سطح زیرکشت جو در سال جاری ۲۱ هزار هکتار است که پیش‌بینی می‌شود از این میزان سطح، حدود ۴۵ هزار تن محصول برداشت شود.

قوسی ادامه داد: بیشترین سطح زیرکشت جو در استان مربوط به شهرستان بشرویه با ۷ هزار و ۴۰۰ هکتار است و سال گذشته از ۲۰ هزار و ۴۳۵ هکتار سطح زیرکشت جو در خراسان‌جنوبی ۶۵ هزار و ۳۹۱ تن محصول برداشت شد.

آغاز خرید تضمینی گندم در استان

«وحید ضیائیان‌احمدی» مدیر تعاون روستایی خراسان‌جنوبی به خرید تضمینی گندم از کشاورزان استان اشاره و بیان داشت: خرید تضمینی گندم در خراسان‌جنوبی از ۲۲ اردیبهشت‌ماه آغاز و همچنان ادامه دارد.

وی مطرح کرد: قیمت خرید تضمینی هر کیلوگرم گندم ۵ هزار تومان است و امسال ۱۵ مرکز خرید تشکل‌های تعاون روستایی در ۹ شهرستان و ۲ مرکز مکانیزه خرید در بیرجند و قاین متعلق به اداره‌کل شرکت غله و بازرگانی دولتی ایران نسبت به خرید تضمینی گندم اقدام می‌کنند.

خرید تضمینی ۲ هزار و ۲۰۰ تن گندم از کشاورزان

مدیر تعاون روستایی خراسان‌جنوبی از خرید تضمینی ۲ هزار و ۲۰۰ تن گندم از کشاورزان استان خبر داد و مطرح کرد: از این میزان یک هزار و ۷۸۳ تن مربوط به مراکز خرید گندم مرتبط با تشکل‌های تعاون روستایی در سطح استان است.

تاکنون ۲ هزار و ۲۰۰ تن گندم از کشاورزان استان خریداری شده که این رقم نشان‌دهنده کاهش ۳۰ درصدی خرید گندم است

ضیائیان‌احمدی با اعلام اینکه بیشترین گندم خریداری شده امسال مربوط به شهرستان طبس است، تبیین کرد: سال گذشته نسبت به مدت مشابه امسال سه هزار و ۳۰۰ تن گندم از کشاورزان استان خرید شده بود که این رقم نشان‌دهنده کاهش ۳۰ درصدی خرید گندم است.

وی خشکسالی، کاهش نزولات آسمانی، افزایش دما در هنگام رویش غلات، قیمت پایین خرید تضمینی نسبت به قیمت دلالان را از مهم‌ترین دلایل کاهش خرید گندم از کشاورزان ذکر کرد و افزود: کشاورز صرف و صلاح را در نظر می گیرد و اقدام به فروش محصول خود نمی‌کند.

و اما…

این روزها به‌دلیل ناعادلانه بودن نرخ خرید تضمینی  گندم تولیدات کشاورزان به جای اینکه به سیلوها برود تا قوت مردم شود، در بازار آزاد به دلالان که با قیمت بالاتری خریداری می‌کنند فروخته و حتی بخشی از این تولیدات در انبارهای دامداران ذخیره می‌شود.

در حالی که دلالان، گندم کشاورزان را با نرخ‌های بالاتری خریداری می‌کنند نه تنها از دغدغه کشاورزان کم نشده بلکه آن‌ها نگران‌اند در آینده نه چندان دور با قاچاق گندم، کشور با کمبود این محصول استراتژیک مواجه شود.

نگرانی از ورود دلالان به بازار خرید گندم و تهدید پایداری تولید این محصول در شرایطی وجود دارد که دولت همچنان به تکرار برنامه‌های گذشته خود ادامه می‌دهد بی آنکه به هشدارهای کشاورزان و کارشناسان توجه کند.

در مجموع باید اشاره کرد که گندم یک محصول استراتژیک است که زندگی مردم به آن وابسته است و قطع یقین اگر در بحث قیمت‌گذاری متناسب با تورم و گرانی کار کارشناسی انجام نشود با مشکل جدی مواجه خواهیم شد و که اگر این شرایط ادامه یابد به‌طور حتم به واردات آن نیاز خواهیم داشت.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.