×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 25 April , 2024
اوراق دولتی وبایگانی گزارش عرضه آن در وزارت اقتصاد

آینده نامشخص درآمد دولت از فروش اوراق وسهام

با وجود عدم اعلام وزارت اقتصاد، بانک مرکزی از فروش ۲۰۰ میلیارد تومان اوراق نقدی در آخرین هفته خرداد ماه به یک موسسه اعتباری و همچنین عدم وجود مشتری اوراق دولتی در میان نهادهای فعال در بورس خبر داده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی اقتصاد کلان دفتر مدیریت بدهیهای وزارت اقتصاد بر خلاف چهار هفته گذشته گزارشی از فروش اوراق نقدی یا انتشار اسناد منتشر نکرده است. این درحالی است که این وزارت خانه بر اساس قانون بودجه مکلف به عرضه ۱۳۲ هزار میلیارد تومان انواع اوراق است و در یکی دو سال گذشته به صورت متناوب گزارش عملکرد این بازار به اطلاع کارشناسان میرسید.

این در حالی است که در سایه سکوت وزارت اقتصاد بانک مرکزی اعلام کرده است،  پیرو اطلاعیه روز سه‌شنبه ۲۵ خردادماه ۱۴۰۰ در خصوص برگزاری حراج اوراق مالی اسلامی دولتی به اطلاع می‌رساند، طی برگزاری پنجمین مرحله از این حراج در سال جاری، وزارت امور اقتصادی و دارایی با پیشنهاد یک موسسه اعتباری (به عنوان تنها شرکت کننده در حراج مذکور) به ارزش ۲ هزار میلیارد ریال و با نرخ ۲۱٫۲۹ درصد موافقت کرد.‏‏‏ همچنین در تاریخ ۱ تیرماه سال ۱۴۰۰، اوراق مالی اسلامی دولتی در بازار بورس به فروش نرسید. بنابراین در پنجمین حراج اوراق مالی اسلامی دولتی برگزارشده در سال جاری، در مجموع ۲ هزار میلیارد ریال اوراق مالی اسلامی دولتی توسط سرمایه‌گذاران حقوقی خریداری شد.

بر این اساس با وجود سکوت و عدم اطلاع رسانی وزارت اقتصاد، بانک مرکزی از فروش ۲۰۰ میلیارد تومان اوراق نقدی در آخرین هفته خرداد ماه به یک موسسه اعتباری و همچنین عدم وجود مشتری اوراق دولتی در میان نهادهای فعال در بورس از جمله صندوقها و هلدینگها خبر داده است.

آخرین گزارش وزارت اقتصاد مربوط به نیمه خرداد ماه در ادامه قابل مشاهده است. به این ترتیب بدون احتساب وضعیت فروش اوراق در هفته گذشته، تاکنون مجموعاً ۶۰۰ر۲ میلیارد تومان از طریق انتشار اوراق نقدی، (حدود ۶۲ درصد از طریق بازار پول و ۳۸درصد از طریق بازار سرمایه) تأمین مالی شده است.

بر اساس قانون بودجه در طی سال جاری حداقل بایستی ۷۵ هزار میلیارد تومان اوراق نقدی به فروش برسد. همچنین در قسمت واگذاری داراییهای مالی و منابع حاصل از واگذاری شرکتهای دولتی در مجموع بایستی ۲۲۰ هزار میلیارد تومان، سهام، سهم الشرکه، حق الامتیاز و… واگذار شود.

با توجه به  ناکامی دولت در فروش مناسب اوراق در پنج هفته گذشته به نظر میرسد وضعیت فروش اوراق با وجود لحاظ شدن در قانون بودجه ۱۴۰۰ چشم انداز چندان روشنی نداشته و ممکن است از این محل کسری بودجه  قابل توجهی ایجاد شود.

البته در بحث واگذاری داراییها، دولت مکلف به فروش ۱۰۰ هزار میلیارد تومان سهم در سقف اول شده که هنوز هیچ گزارشی از عملکرد این ردیف نیز منتشر نشده که با توجه به شروع تابستان و همچنین دوره گذار و تحویل دولت ممکن است این موضوع به تشدید کسری بودجه و آثار تورمی جدی  منجر شود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.